Nieuws  
 

Cybercrime zorgt voor veel overlast bij organisaties. Het
afgelopen jaar had zo'n vier van de tien organisaties last van cybercrime. De overlast
van een computervirus (bij 42 procent van de ondervraagden) en het aanbod van illegale
diensten en producten via internet (37 procent) zijn de meest voorkomende vormen van
cybercrime. Phishing, waarmee via bijvoorbeeld een e-mail wordt getracht gevoelige
informatie te achterhalen (vijftien procent) en digitale spionage via spyware (veertien
procent) staan op plek drie en vier. Dit blijkt uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst
& Young.

De ICT Barometer is het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar
ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland en maakt deel uit van de EY Leadership
programma's. De ICT Barometer is uitgevoerd door Interview-NSS onder 598 directeuren,
managers en professionals.

Het zijn met name de steeds meer gebruikte (nieuwe) technologieën die voor
organisaties een toenemend risico vormen. Volgens de ondervraagden geven het thuis kunnen
inloggen op een bedrijfsnetwerk (30 procent) en zogenaamde removable media, zoals een
USB-stick en draagbare harde schijf (30 procent) vanuit beveiligingsoptiek de meeste
zorgen. Het gebruik van draadloze netwerken (25 procent), het gebruik van instant message
diensten, zoals MSN (16 procent) en mobile computers, zoals een PDA of BlackBerry (16
procent) zijn ook extra vatbaar voor cybercrime. Volgens Monique Otten, van Ernst &
Young EDP Audit blijft het beveiligen van dit soort communicatiemiddelen altijd een
probleem. 'Je kunt je wel afvragen of de beveiligingsmaatregelen soms niet een vorm van
schijnzekerheid zijn. Ik  ken  bedrijven  die  het gebruik van de USB-poorten hebben
afgeschermd, maar  waarbij  de  gebruikers  op  zoek  gaan naar alternatieve manieren om
gegevens  uit  te  wisselen.Waar het uiteindelijk om gaat is dat iedereen zich bewust is
van de risico's. Bedrijven zouden meer aandacht moeten besteden aan het gedrag van
mensen', aldus Monique Otten.

E-mail overlast blijft groot
Ruim één op de acht e-mails die werknemers ontvangen is spam. In 2005 was
één op de negen e-mails ongewenst. Spam komt het meeste voor bij kleine
organisaties. Bij hen is een kwart van de e-mails ongewenst. Bij grote organisaties met
meer dan 500 medewerkers is zeven procent van de e-mails spam. Meer dan de helft van de
ondervraagden vindt dat de spam-filter teveel correcte e-mails tegenhoudt. De frustratie
over spam is vrij groot. Van de ondervraagden wil 22 procent geen gebruik meer maken van
e-mail als het aantal spamberichten verder toeneemt. Uit het onderzoek blijkt dat oudere
werknemers zich het meest storen aan ongewenste e-mails.

Bron: Ernst & Young

Het onderzoeksrapport is ter beschikking in de downloads van BeveiligingsWereld.nl

Plaats op:
Datum: 17 november 2006
Categorie: Awards
Gerelateerde artikelen  
07-10-2007 Nieuws Russische maffia kraakt 3 Belgische banken
20-11-2006 Achtergrondartikelen EY ICT-barometer november 2006
10-09-2007 Achtergrondartikelen Gemeen Goed Veiligheidsdomein (beveiligingsvoorschrift)
05-03-2007 Nieuws Krapte op de arbeidsmarkt: CWI richt zich op beveiligingspersoneel
09-01-2007 Nieuws Beveiligingstak van ISS maakt nieuwe start
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,94 seconden.