Nieuws  
 

Bedrijven verliezen jaarlijks veel tijd en geld aan klanten die niet kunnen betalen of niet willen betalen. Met name de e-commerce-sector wordt zwaar getroffen. Daarom nemen steeds meer bedrijven hun toevlucht tot data en een preventieve aanpak. “Veel organisaties komen te laat in actie”, zegt Daniela Straube, Managing Director bij Arvato Financial Solutions | Collections BeNeLux.

Volgens onderzoek worden bij maar liefst 43 procent van de maandelijkse e-commerce-transacties pogingen tot fraude ondernomen. Bovendien worden de methodes steeds inventiever. Naar schatting lopen bedrijven hierdoor gemiddeld ruim 2 procent van hun jaarlijkse omzet mis (True Cost of Fraud Study for 2017, LexisNexis Risk Solutions). Ook niet-betalende klanten vormen een probleem voor veel bedrijven.

Kennis over goede klanten
Volgens Straube kunnen veel financiële problemen worden voorkomen door een preventieve aanpak en de inzet van data. Door de toenemende inventiviteit van fraudeurs merkt Arvato Financial Solutions (AFS) een toename in het aantal bedrijven dat data wil inzetten tegen financieel verlies. “Ze willen meer kennis over goede klanten”, vat Straube samen. “Bedrijven willen weten met wie ze in zee gaan. Door het vooraf screenen van klanten worden veel problemen voorkomen.”

AFS, gevestigd in Heerenveen, richt zich op het terugdringen van financiële risico’s en fraude en staat bedrijven bij met het incasseren van openstaande rekeningen. “Dankzij data-driven analyses kunnen wij onze klanten al vooraf vertellen in hoeverre hun klant kredietwaardig is. Op basis van klantdata helpen wij bedrijven hun customer journey op de klant af te stemmen. Dit verkleint aanzienlijk de kans op niet-betalende of frauderende klanten.”

Veilig en comfortabel
Bij AFS heet dit de ‘happy flow’. Een customer journey zonder strubbelingen, teleurstellingen of nare verrassingen achteraf. “De praktijk leert dat veel bedrijven pas in actie komen wanneer klanten of consumenten niet betalen. Dan krijg je altijd een onprettige situatie, die ook weer niet bevorderlijk is voor de klantrelatie. Een negatieve spiraal dus. Wij buigen dat om door klanten te screenen, en ze op een eenvoudige, veilige en comfortabele manier te laten bestellen en betalen. Noem het maatschappelijk verantwoord incasseren.”

In tijden van big data en slimme software kunnen bedrijven zich op het gebied van fraude niet meer van de domme houden. “Een happy flow met tevreden en betalende klanten is voor elk bedrijf haalbaar”, besluit Straube. “Dan moeten ze alleen wel de mogelijkheden benutten.”

Plaats op:
Datum: 9 mei 2018
Bron: Arvato
Gerelateerde artikelen  
28-04-2016 Nieuws Onderbreking bedrijfsvoering belangrijkste cyberrisico volgens bedrijven
17-11-2015 Nieuws Cyso vergroot beveiligingscapaciteit met A10 Thunder ADC’s
30-05-2013 Nieuws “Klanten moeten altijd kunnen doorpinnen”
28-03-2018 Nieuws Bijna helft Nederlanders voelt zich veiliger door GDPR
31-03-2016 Nieuws Bedrijven keren banken zonder juiste IT-beveiliging de rug toe
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,32 seconden.